Door: Edwin van het Bolscher, 9 augustus 2013 De Alkmaarse animatiestudio NMTrix zette vandaag de officiële trailer van Forever Mime online. Er is flink wat werk verzet en met deze trailer laten ze nu al zien dat Nederland terrein verovert op het gebied van 3D-animatie. Ongeveer 1,5 jaar geleden kregen ze een budget van het filmfonds om de korte film te produceren. Om meer budget te bemachtigen werd CineCrowd ingeschakeld, maar de limiet werd net niet gehaald. Hun passie zorgde er echter voor dat de animatie appetijtelijk werd. NMTrix laat met de short zien dat 16 jaar hard aan de weg timmeren tot grote kwaliteit kan leiden.
Kort na het vrijgeven van de trailer spraken we eigenaar Patrick Nijman. Wij waren benieuwd hoe de productie van de short is verlopen.
Wat was jullie aanleiding om een short als deze te maken? Nadat we 'The Dark' hadden gemaakt in 2009 waren we verrast door de vele complimenten en de internationale aandacht. Vanaf dat moment wilden we eigenlijk ook een 'grotere' korte film maken, met meer locaties en meer karakters. Op dat moment waren we meer bezig met visualisaties en bedrijfsfilms, maar de artistieke film sprak ons heel erg aan. We waren vooral benieuwd of het mogelijk was om een langere film te maken, en ook daarvoor een mooie production pipeline te bouwen. In Nederland zijn maar weinig echte animatieproducenten en wij zagen veel mogelijkheden in een verdere samenwerking met il Luster. Omdat een dergelijke samenwerking gestimuleerd zou moeten worden, hebben we een aanvraag bij het Nederlands Filmfonds ingediend. We kregen een uitwerkingsbijdrage. Dit resulteerde in de eerste trailer (die ook op ons Youtube-kanaal staat). Hierna kregen we al snel te horen dat er ook een realiseringsbijdrage zou volgen.
The Dark
Kwamen jullie tijdens de productie nog nieuwe dingen tegen? De gedetailleerdheid van de bewegingen en de uitgebreide look-development van de set was voor ons nieuw. We waren voornamelijk gewend supersnel te leveren, maar nu konden we alle tijd nemen en veel aandacht besteden aan details. Ook hebben we geleerd dat je zo min mogelijk full body karakteranimatie moet doen. Een ander nieuw ding was voor ons de artistieke inbreng, het verhaal. Hier wilden we ook heel veel over leren. Daarom heeft regisseur Michael Visser ook een meeting gehouden, waarbij we bevriende regisseurs vroegen om kritiek en suggesties. Dit helpt enorm in het denken. Het is heel goed om de ervaring die er is met dergelijke producties, met elkaar te delen.
Jullie tools en projectmanagement tools zijn waarschijnlijk erg robuust geworden tijdens dit project. Lijkt dit vruchten af te gaan werpen in toekomstige producties? Onze production pipeline is het belangrijkste element binnen het bedrijf. Hierdoor kunnen we minuten animatie produceren, in plaats van seconden. Nadat we begonnen aan Forever Mime, deden we nog een ander zeer groot project samen met il Luster: 'De Tumblies'. Hier heeft Patrick Raats de regie van gedaan. Wij willen graag de ruimte geven aan externe regisseurs om hun visie bij ons te verwezenlijken. Onze pipeline is ook de afgelopen maanden enorm verbeterd. Zo hebben wij een project tool die in principe de complete bestandsstructuur aanlegt, zodat er geen bestanden zoek kunnen raken en iedereen uitsluitend binnen onze structuur werkt. Erg handig als je samenwerkt met andere professionals/studios of stagiairs. Iedereen kan een render vanuit het programma Max submitten, en daarna wordt de render automatisch opgepakt en door de composite omgezet naar film en geupload naar Vimeo, zodat we zeer snel bewegend materiaal kunnen laten zien aan klanten of partners.
Jullie bestaan al 16 jaar en sinds 3D eigenlijk nog in de kinderschoenen stond. Kun je vertellen hoe je op die tijd terugkijkt en vergelijkt met de huidige? In die 16 jaar is er onnoemelijk veel veranderd in de 3D animatie. In onze beginjaren moest je uitleggen wat het was en wat je ermee kon doen. Als iemand dan nog geïnteresseerd was schrokken ze vaak van de prijs. (Dat is overigens niet veranderd) Onze doorbraak kwam door een visualisatie voor Hollands Signaal (Nu Thales), waarin we een toekomstvisie mochten maken voor de marine in 2050. Ik weet nog goed dat we destijds de snelste computers geleend hadden om te renderen. Twee Sillicon Graphics 540's en een Intergraph ZX10. Dat waren serieuze machines van rond de 15.000,- gulden per stuk. En dan had je een Dual Pentium 3 of iets dergelijks. Na het succes van Toy Story werd het wat makkelijker om uit te leggen wat 3D animatie was. Maar dan nog was het vaak lastig om de toegevoegde waarde uit te leggen. Ik denk dat we kunnen zeggen dat 3D animatie vanaf 2005 redelijk geaccepteerd is.
Dit is niet de eerste keer dat jullie een short in elkaar draaien. Zit er al iets in de pipeline voor een volgend idee? We hebben ideeën genoeg, maar helaas is het erg lastig om de financiering rond te krijgen. Natuurlijk willen we heel graag meer korte films maken, maar liever nog een televisieserie of een feature film. Maar ook dat vergt enorme investeringen, die in Nederland helaas te weinig gedaan worden. Natuurlijk zijn we druk bezig om grote projecten voor elkaar te krijgen, maar het strandt eigenlijk altijd op de financiën. Vanwege onze snelle productiewijze kunnen we wel concurreren met de landen om ons heen die vaak gebruik kunnen maken van Tax Shelters of andere stimuleringsmaatregelen. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als wij ook gebruik kunnen maken van dat soort faciliteiten. Ik denk dat we dan makkelijk kunnen meedraaien in Europa en de sector in Nederland veel meer zou produceren. We krijgen wel signalen dat producenten op zoek zijn naar alternatieven voor Azië en het Midden Oosten, maar concreet wordt het nog niet. Ondertussen proberen we hier ons hoofd boven water te houden. Daarnaast komen er steeds meer getalenteerde mensen van de opleidingen met een zeer hoog niveau, die eigenlijk alleen in het buitenland aan de slag kunnen. Pure kapitaalvernietiging voor Nederland.
We hebben dit jaar helaas een aantal animatoren moeten laten gaan, omdat er gewoon te weinig werk voor ze was en omdat het aanbod van animatoren enorm groot is, waardoor je ze beter op projectbasis kan inhuren. Heel jammer, want de toegevoegde waarde van de animatoren is enorm. Één werknemer valt enorm op: wat doet een medisch adviseur in jullie team? Omdat de advertising markt is ingestort, wilden wij een nieuwe markt aanboren in de medische en farmaceutische wereld. Dan is het handig als wetenschappers met een wetenschapper kunnen praten. Het resulteerde al in een groot project, zeventien films over biomedische onderzoeken, waar ik binnenkort wellicht meer over kan vertellen.
Wij kennen jullie als een zeer zelfstandig en gericht op Nederlandse arbeidsmarkt. Hebben jullie ooit gedacht aan outsourcing? Wij doen niet aan outsourcing. We willen de Nederlandse animatiesector graag verder brengen. De regering van India stelt een aantrekkelijke stimuleringsmaatregel beschikbaar om daar een nevenvestiging op te zetten. In de toekomst zou dat voor ons een reden kunnen zijn om dat misschien te gaan doen, maar het heeft op dit moment totaal geen prioriteit. Overigens is onze prijs per minuut zeer vergelijkbaar met de prijzen per minuut die ik krijg van studio's die hun diensten aan ons aanbieden. Overigens vind ik outsourcen op een moment dat er Nederlands talent uit het vak stapt, niet heel handig. Als we in Nederland een serieuze industrie willen opbouwen, moeten we dat vooral met ons eigen talent doen. Ik geloof wel in coproducties, maar outsourcen om alleen kosten te besparen vind ik kortzichtig.
De volledige short Forever Mime zal zijn première beleven tijdens het Nederlands Film Festival. Er wordt gesproken om de short in Pathé Tuschinski te laten draaien, maar daar is nog geen bevestiging van.
Wij zijn je erg dankbaar dat je ons even te woord wilde staan, zo op een vrijdagavond. Je hebt ons een goed inkijkje gegeven in jullie bedrijf. We houden jullie scherp in de gaten en we hopen dat we binnenkort meer van jullie werk online zien verschijnen.