PjanssenDat is inderdaad een erg nuttige thread.
Ik kon me de thread vagelijk herinneren, maar ik had klaarblijkelijk niet goed genoeg gezocht 😊
PjanssenIs het overigens gebruikelijk om bij de offerte danwel het uiteindelijke contract een schatting van het aantal uren te maken?
Ik kan me voorstellen dat de opdrachtgever wel enigszinds wil weten waar hij/zij aan toe is.
ThefirstfloorHoi Pjansen,
Ik maak voor mezelf meestal een schatting per fase, concept, modelling, texturizing, animation, belichting, montage, opleverklaar maken (op dvd / comprimeren /etc).
Daarbij nog projectbegeleiding, dus meels sturen, langskomen, overleg, etc
Voor elk type werkzaamheden heb ik hetzelfde tarief, maar ik kan me voorstellen dan modellen goedkoper per uur is dan concept fase bijvoorbeeld.
Het netst, om niet echt krap te gaan zitten zou je de uren maal 1,5 kunnen doen.
Ik zelf schrik meestal wat er dan uitkomt als totaal bedrag, dus is het afwegen hoe graag je de opdracht wilt, wat je al weet over het budget, of er concurentie is voor die opdracht, etc.
Deze info gebruik ik dan om in de offerte de uiteindelijke bedragen op te sommen, globaal per fase. Echt ingaan op het aantal uren doe ik niet zo vaak.
Maar het blijft een lastig verhaal, tblijft gokwerk, zeker met 3d is het lastig (vind ik) om reeel in te schatten.
Maar wie ben ik 😄 Ik werk nu voor een fixed prijs en ga dik over m'n uren heen.. haha.. ook omdat ik het project gebruik als leerschool om nieuwe dingen uit te zoeken en dan gaan de uren snel omhoog..
Hopelijk heb je wat aan deze info
Succes!!
[edit]
Ik las je post nogmaals.. wat aanvullingen :
Als je binnen de kleine ondernemings regeling valt, dus onder een bepaald bedrag btw per jaar verdient, dan hoef je geen btw af te dragen. Dit is bij mij het geval, maar dat ligt er dus aan hoeveel opdrachten je hebt en ik denk ook of je naast freelance nog een vaste baan hebt ook.
PjanssenHoi Jur,
bedankt voor je adviezen 👍
Ik vind het inderdaad ook erg lastig om in te schatten hoe lang ik met de opdracht bezig zal zijn.
Wat betreft de belasting: ik heb gister even met de belastingtelefoon gebeld, en die vertelden mij inderdaad dat ik gebruik zou kunnen maken van de regeling kleine onderneming. Dus belastingtechnisch zou dat heel interessant zijn.
ThefirstfloorMisschien nog een tip, ik ben er net weer achtergekomen the hard way helaas.
Ga niet af op de aardigheid en het gevoel wat je krijgt bij de opdrachtgevers, de communicatie kan allemaal soepel verlopen en informeel zijn maar zorg dat je een planning hebt afgesproken met mijlpalen voor goedkeuring in elk tussentraject.
Ik ben er helaas vanuit gegaan omdat ik al opdrachten gedaan had voor die opdrachtgever, dat het vanzelf wel goed kwam maar kom van een koude kermis thuis. Dit omdat niet duidelijk was afgesproken wat de terugkoppelmomenten zouden zijn en ze nu tot op texture nivo (geen plaatje maar filmcompilatie als texture zelfs) anders willen zien.
Dat betekent dus het traject van 1500 frames herrenderen (totaal omdat er objecten ook voor die texture staan), weer netjes in totaal compilatie plakken, dat weer smoothen/effecten en renderen.. helaas. 😹
Be warned ! :-p
PjanssenWederom dank voor de tip. Ik ben inmiddels bezig met de opdracht, zit nog in de conceptfase.
Nu vraag ik me af, hoe doe je dat 'goedkeuren' nu precies, even heel praktisch gedacht.
Een handtekening laten zetten op de schets ofzo? Of zijn daar andere formele 'regels' voor?
MrgoodbyteGeorge Lucas loopt door de art department heen met een "approved" stempel heen. Wanneer hij iets goed vind qua ontwerp zet hij die stempel erop.
Ik raad aan om hetzelfde te doen. Stempel + datum en paraaf van de klant op het ontwerp waneer het is goedgekeurd.