Mocht er interesse zijn kan ik voor een 25 mb en hogere kwaliteit filmpje zorgen. Maar dan moet ie wel gemirrord worden, want tot nu toe heb ik nog geen webspace. Dus, wie interesse heeft die roept maar!
De 25 mb versie kijkt een stuk prettiger uiteraard.
Voor ons afstuderen hebben wij (Jesper, Daniel en Dave) een 3D animatie gemaakt van 7 minuten. Het gaat over een ballon die het heft in handen neemt om zichzelf vrij te krijgen. Het geheel werd gemaakt in 7 maanden (ongeveer 25 uur per week) en daarnaast hadden we nog veel schoolwerk en stage.
BTW, welkom op de site! En direct met een goede animatie, ben nu aan het werk, dus veel kan ik nu niet besteden aan je thread! Je staat op de frontpage.
Uitstekend werk, een leuk idee en goed uitgewerkt. Het is zeker de moeite om hem in een hogere kwaliteit te zien. Op dit moment heb ik nog wel diskruimte over en kan de film wel tijdelijk op mijn website hosten. Natuurlijk 👍👍👍👍👍 van mij.
Bizar...filmpje begint ineens te lopen. Op Cgtalk zijn er goede reacties en op 'dit' moment 5 sterren uitgedeeld aan INFLATE ESCAPE. 🤓
Carl, kan ik jouw ook het filmpje sturen om te hosten? Je kan me mailen op jespermonteny@hotmail.com.
wdekreij - ik heb je toegevoegd op msn, dus mocht je online komen dan wisselen we even de 25 mb versie van Inflate Escape uit. Als je wilt natuurlijk. 😊
Ik ben nog steeds opzoek naar webspace maar ik heb nog steeds niets gevonden. Iemand tips? [:]
Erg leuk! Het enige is dat als ik dit bekijk had ik het over het algemeen wat sneller willen zien, zeg maar het hele verhaal in 1 tot 2 minuten, een beetje "snappier". Om eerlijk te zijn stoor ik me een beetje aan de gigantische spec hit aan de linker kant van de ballon. Voor de rest, ik kijk uit naar meer van de "making of"!
Thanks voor het commentaar. Leuk om eindelijk iets te horen over de specular, want ik twijfelde ook. Je bent helaas wel de eerste die het opvalt (zegt). Niet erg, ik kan het begrijpen, ik vond het bij sommige shots wel werken en bij anderen niet. Voor de rest had het geheel wat korter kunnen zijn ja, alleen de tweaking van de edit is laatste minuut werk geweest. We hadden het nog wel kunnen aanpassen na de vertoning, maar toch...dit is het geworden...volgende keer beter. Ik had het alleen zelf niet in 1 of 2 minuten willen doen 😄
Het was een beetje aftasten hoe het verhaal te vertellen (het is onze eerste short, en ons eerste karakter met bones), dus het is eigenlijk een exploitation van een kort gegeven geworden.
Nogmaals bedankt voor je commentaar...ik begrijp alleen je laatste zin niet...kun je die even uitleggen?
Erg leuk! Het enige is dat als ik dit bekijk had ik het over het algemeen wat sneller willen zien, zeg maar het hele verhaal in 1 tot 2 minuten, een beetje "snappier". Om eerlijk te zijn stoor ik me een beetje aan de gigantische spec hit aan de linker kant van de ballon. Voor de rest, ik kijk uit naar meer van de "making of"!
Ik ben het er mee eens dat met name het intro voor de titel wat traag is. Op andere punten zou hij ook wel wat sneller kunnen. De specular is wat mij betreft niet storend want een ballon heeft dat nu eenmaal, misschien in wat andere afmetingen. Wel had ik de ballon een klein beetje transparant gemaakt. Ik weet niet of je de film gaat inzenden naar filmfestivals. Je zou dan kunnen overwegen om hier en daar wat kleine aanpassingen te maken.
Als ik hem instuur voor een festival, zou ik idd het een en ander aanpassen. De intro niet, behalve het zwarte gedeelte met de titels (die kort ik heel erg in). Maar er zijn een aantal dingen die wat beter gemonteerd kunnen worden. Met name de scene na het vallen van de schaar kan een stuk korter (met dat klosje). Ook de 'aktiescene' heeft wat herhalingen en rare overgangen die ik eruit zou gooien. Uiteindelijk zou ik wanneer de ballon uiteindelijk opstijgt naar boven al beginnen met de aftiteling (vooral het grote lege totaalshot waar de ballon aan de linkerkant langsstijgt). Dat vult alweer wat op en dan krijg je nog de payoff, die ik misschien nog anders zou doen.
Al met al, er kan veel getweaked worden. Owja over de transparantheid, dat zijn die heliumballonnen meestal niet (moeten wat dikker zijn). Daarbij was het eerst het idee om hem transparant te maken, maar dat zag er gewoon niet goed uit (niet voor de stijl, omgeving, de vorm, voor en achterkant etc. een creatieve beslissing). Het was trouwens eerst het idee om de ballon ook beentjes te geven. Gelukkig hebben we dat niet gedaan. B-)
Als je met 3d design ogen kijkt is er altijd wat te vinden dat anders kan etc.. maar je moet een keer stoppen he. Al een volgend project op til?
Klopt, het houdt een keer op. Het was ook de eerste keer dat we zoiets deden, dus er zit genoeg onwennige dingen in. Volgend project...ik weet het nog niet. Op dit moment zijn er plannen voor een korte film (dus A/V, geen 3D). Ik blijf zeker in de 3D business, maar ik wil m'n grenzen verleggen. Ben meer van de regie dan al het technische achter zowel film als 3D.
Nou als je 'm in wil sturen naar festivals enzo, probeer dan eens: http://www.withoutabox.com Een vriendin van mij gebruikt het en blijkbaar werkt het fantastisch.
Als je met 3d design ogen kijkt is er altijd wat te vinden dat anders kan etc.. maar je moet een keer stoppen he. Al een volgend project op til?
In mijn ogen zijn de opmerkingen en meningen vooral bedoeld als opbouwende kritiek voor deze of een volgende film. Ik heb de film aan mijn dochtertje van 9 jaar laten zien, ze wordt niet gehinderd door 3D kennis. Ze riep bij het kijken van de film spontaan een paar keer 'ah zielig' en moest een paar keer lachen. Dat betekent dat de essentie van de film over komt.
Prachtig verhaaltje, dat vind ik het belangrijkst. Je ziet veel prima animatie maar het verhaal is vaak niet erg bijzonder. Erg knap, geweldige vondsten hebben jullie gedaan. Ook erg knap geanimeerd. Zoals-ie naar die schaar toe-zwemt, dat is geweldig. Prachtige rubberen bewegingen.😄
Twee mindere punten aan de productie vind ik de modelling en de belichting. Die vind ik minder karakteristiek dan de animatie en het verhaal en daardoor minder sterk.
Bedankt allemaal voor jullie complimenten en commentaar. 👍
Even als reactie op een aantal kritiekpuntjes: de modeling is vrij simpel gehouden omdat hoe gedetailleerder je gaat modelen hoe meer werk er in de animatie gaat zitten. We zaten ook met rendertijd en die wilden we zo kort mogelijk houden (arme studentjes |-) ). Ik weet ook niet of zeer gedetailleerde modeling beter zou werken voor deze animatie.
De ballon hebben we ook expres zo simpel gehouden omdat een ballon nu eenmaal simpel (en symmetrisch) is. Het blijft een rubberen ei. Het eerste concept had benen 🤓
De achtergrond is 2D, scheelt ook rendertijd. Ik vind het zelf alleen maar ten goede komen van de stijl.
De belichting: ik zelf vind sommige scenes goed uitgelicht, zeker omdat we een mengsel van 2d en 3d wilde, daarbij moet je niet te diep belichten (en scheelt ook weer renderen). De 2d en 3d moesten dus gewoon overlopen in elkaar. Ik vind zelf dat we daar redelijk in geslaagd zijn. We zijn dus niet uitgegaan van puur 3d. De specularhit vind ik zelf in sommige scenes teveel, en in andere scenes vind ik ze goed, vind het ook bij de stijl horen. Smaak gebonden denk ik. Technisch gezien misschien niet alles, maar voor wat we tot onze beschikking hadden 'goed', denk ik.
Ik denk dat dit smaakgebonden blijft. De reactie van Carl over zijn dochtertje (en natuurlijk de goede commentaren) wijst er wel op dat we effectief bezig zijn. Technisch valt er nog genoeg af te dingen.
We hebben goed nagedacht over bepaalde keuzes, zeker gezien de tijd en ruimte die we kregen om dit te doen (er is GEEN budget). We hopen juist door kritiek te leren voor de volgende keer, hoe lastig het soms ook is.
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan een Directors Cut te maken. Hierbij zou het filmpje korter worden en een aantal keuzes worden veranderd voor een beter verloop. Ook een aantal geluidjes zou ik aanpassen etc. Vraag is of dit zin heeft, mensen genieten van de animatie (zo blijkt) en een Directors Cut zou alleen tegemoet komen aan degene van wie ik commentaar heb ontvangen. Het product wordt er zeker beter op, dat absoluut, alleen kan ik me beter gaan richten op een volgend project waarin ik de commentaren meeneem. Ik denk dat Inflate Escape zo blijft zoals hij nu is, en op tv kijken (waar hij voor bedoeld is) vergt een heel ander ritme als kijken op een pc. Een trager ritme, omdat je vaak rustiger naar een tv kijkt dan een monitor.
Dit was geen gezeur van mijn kan, ik moest slechts even m'n ei kwijt. B-)
Mocht er ooit een Directors Cut komen, dan zal hij featuren op 3Dhype.com! 😮
Ik ben nu bezig met een Directors' Cut van Inflate Escape. Hij wordt korter dan de huidige versie (bijna een minuut). Als proef op de som post ik vanavond of morgen de nieuwe versie voor jullie als primeur. Ik ben dan vooral benieuwd wat jullie vinden van het nieuwe tempo.
Omdat het een nieuwe edit is uit bestaand (en op elkaar afgestemd) materiaal heb ik wat onzekerheden over de nieuwe cut, en ik heb daarbij natuurlijk jullie hulp nodig of die twijfels gegrond zijn. Ik vertel niks, ik wil jullie opbouwende mening over het tempo, ligt die beter of juist slechter etc.
Ja, het ziet er al beter uit, het tempo ligt ietsjes hoger al. Om heel eerlijk te zijn, probeer eens een trailer hiervoor te maken, zo ergens in de buurt van 1 minuut. In veel van de shots gaat de ballon al vrij langzaam, dat maakt het een beetje "traag", als dan ook een shot dan ook nog 20 seconden duurt, dan wordt het vrij "sloom". Ik zou eens proberen om alle shots met minimaal 60% in te korten. De eerste 2 shots bijvoorbeeld, je ziet de andere ballonnen allemaal blij omhoog gaan en die ene ballon wil ook. Het kost waarschijnlijk een seconde of 2 om dat te laten zien en om voor de toeschouwer duidelijk te zijn. In deze cut duurt deze passage maar liefst zo'n 30 seconden. Ik begrijp dat je de credits wil laten zien, maar toch heb je daar waarschijnlijk geen halve minuut voor nodig.
Een generieke richtlijn die ik toepas is het "niveau van interesse". Een shot (zonder camera beweging) van een explosie is meer visueel imposant dan 2 mensen die rustig praten. In het eerste voorbeeld kun je bijvoorbeeld een shot laten staan van 1 minuut en niemand die zich daar aan stoort. In het tweede voorbeeld zal dat in de meeste gevallen vrij traag zijn (bedoeld of niet bedoeld door de regisseur/DOP). Daarom zul je voor de meeste gevallen in voorbeeld 2 een camera move hebben (groot/klein/handheld) of de acteur/actriece is met iets aan het frunniken (servet ofzo), of er lopen mensen in de achtergrond voorbij, iets om het beeld iets aantrekkelijker te maken. In de andere gevallen is het gesprek paramount (=heel belangrijk) in het verhaal of het is bedoeld om wat rust in het verhaal te brengen na een overval of iets dergelijks of een moment van character development.
Ik vindt hem beter, de zaken waar ik me aan stoorde de credits aan het begin zijn een stuk ingekort en voor mij nu acceptabel. Als je hem in PAL resolutie hebt kan die wat mij betreft zo op de Nederlandse TV. Het wegsnijden van materiaal doet altijd pijn (voor degene die het gemaakt hebben) maar dat is wel de manier waarop goede regisseur te werk gaat.
De animatie is vanaf het begin gemaakt voor Pal resolutie en staat op dvd plus wat extra's zoals een trailer, en 2 oudere animatiefilmpjes van mij met o.a Can Fight!
Om heel eerlijk te zijn snap ik niet precies waar je heen wilt. Je wil graag de trailer zien, prima, maar wat is het doel?
De trailer is nog voor dat het project was afgerond gemaakt en bevat weinig shots. Het is zeker geen uptempo trailer maar beweegt zich voort op een stukje muziek van James Horner - Bicentennial Man. Een trailer met meer emotie dan een spannende opvolging van beelden.
Ik zelf ben tevreden als regisseur over het project en zeker over de directors' cut die toch meer uptempo is, 'wat snappier' (bedankt voor de tips). Ik ben het zeker niet eens met je vraag of ik de shots (nog meer) wil verkorten. Wij hebben allebei een ander tempo in gedachten, zo blijkt. En verder nog wat creative differences over de 'points-of-interest'. Ik snap wat je wilt uitleggen, maar het lijkt net alsof je daarmee wil zeggen dat ik dat niet gedaan heb in de animatie. Ik ben van mening dat ik daar wel zoveel mogelijk op gelet heb (tuurlijk, kan altijd beter). Ik heb zelf niet het idee dat de shots met de ballon te lang en oninteressant zijn. Als ik een professionele animator was (en niet manusje van alles) had ik de shots met m'n animatie evt. interessanter kunnen maken (dat geldt vind ik maar voor een paar shots).
Daarbij is het filmpje gemaakt voor dvd (of tv/film) om vanuit de luie stoel te kijken. Het tempo is misschien wat meer 'filmisch' als 'animation-short', maar daar zullen de meningen ook over verschillen. Volgens mij is het wel algemeen bekent dat als je een speelfilm of korte film (dus met een filmischer tempo) bekijkt achter je computer, het al snel te langzaam gaat (komt door je actieve houding denk ik). Ik denk dat de animatie VEEL beter werkt als je hem op dvd kijkt. De directors' cut helemaal.
Ow en even voor the record, ik reageer met dit verhaal op jouw post en is geen commentaar of gezeur tegenover jou. Nothing personal.
Ik discussier soms een beetje harsh sorry z-)
Ik waardeer het ten zeerste dat je me verder wil helpen en je verhaal is zeker belangrijk, zeker iets om voor de volgende keer te onthouden.
Om heel eerlijk te zijn snap ik niet precies waar je heen wilt. Je wil graag de trailer zien, prima, maar wat is het doel?
Ik citeer:
Een trailer met meer emotie dan een spannende opvolging van beelden.
Nu ik zo jouw post lees heb ik het gevoel dat het eigenlijk een "short film" is? Heb ik dat nu goed begrepen? Maar dan zou het inderdaad meer draaien om emotie dan om "look at my skills!". Het is dus inderdaad de truuk (en de skills) om een trailer in elkaar te zetten, die kort is en de emotie bevat van het hele verhaal. Denk maar aan Don LaFontaine die zegt: "In a world..." Ja, je zit direct in het verhaal.
Als ik een professionele animator was (en niet manusje van alles) had ik de shots met m'n animatie evt. interessanter kunnen maken (dat geldt vind ik maar voor een paar shots).
Had je dat niet gewild dan?
Daarbij is het filmpje gemaakt voor dvd (of tv/film) om vanuit de luie stoel te kijken.
Je maakt je werk toch op een computer of niet dan? Of heb je je monitor uit het raam gegooid en werk je alleen maar op de tv? |-)
Het tempo is misschien wat meer 'filmisch' als 'animation-short', maar daar zullen de meningen ook over verschillen.
Ja, ok, hah. Maar dat is geen excuus om het beeld niet interessant te hebben. Je kan best wel een shot hebben van een 20 seconden, maar hou het aub interessant en entertaining voor de kijker. Je hoeft nou niet een explosie er in te gooien, maar bijvoorbeeld de gag van de krant die tegen de ballon aankomt, kun je bijvoorbeeld naar dat lange shot escaleren door bijvoorbeeld een aantal van de kranten gewoon over de straat te hebben rollen. In priciepe zeg ik dus de "regels" van de wereld waar deze ballon in woont duidelijk maken aan de kijker. Dus eigenlijk van, hey deze wereld waarin de ballon een gezicht en emoties heeft hebben we kranten die worden gelezen en er is wind in deze wereld. Klinkt misschien raar, maar het is toch het geval.
Nogmaals ik heb het in eerste instantie niet over tempo, maar over interest-level. Omdat nu de production over is en je in post-production stage zit kun je niet echt meer terug naar Maya/Max en het generieke interest-level voor een shot (dat is qua elementen, zoals extra kranten/vogels, andere shaders, etc per shot om hoog te helpen) heb je nog een laatste kans (in post-production, in de editing-room) om het tempo omhoog te krikken zodat we niet meer shot-per-shot naar interest-level lopen te koekeloeren maar meer over het algemeen over de lengte van de short. Dus in plaats van detail, is het tempo dat het grootste deel is van het interest-level. Dat is het punt dat ik probeer te maken.
Ga maar eens door je collectie DVDs heen, bekijk ze allemaal zonder geluid, en bij elk shot tel hoeveel seconden het duurt. Je zal versteld staan, het merendeel van de shots zal onder de 4 seconden (96 frames) zijn. Je hebt natuurlijk uitschieters van 12 seconden maar dan hebben we het waarschijnlijk niet over meer dan 10% van alle shots.
Volgens mij is het wel algemeen bekent dat als je een speelfilm of korte film (dus met een filmischer tempo) bekijkt achter je computer, het al snel te langzaam gaat (komt door je actieve houding denk ik). Ik denk dat de animatie VEEL beter werkt als je hem op dvd kijkt. De directors' cut helemaal.
Goed, ik had een heel verhaal getyped, maar ik denk dat het geen zin heeft.
Mrgoodbyte, ik snap je commentaar, ik zal er volgende keer op letten (ik vind ook wel dat je gelijk heb, maar ik vind het ook een minor issue gezien ik het pas voor het eerst hoor). Ben pas 21, dus het volgende project wordt alleen maar beter, we have plenty of time.
Ik maak de site om rond te solliciteren. Ik ben benieuwd wat m'n kansen zijn. Ik zit nu weer op school maar als ik een gave baan kan krijgen door m'n animaties pak ik dat natuurlijk gelijk aan!
Hoe schatten jullie mijn kansen in gezien m'n werk?
vond het echt wel een cool filmpje om te zien 😄 hehe.. echt super gemaakt.. animatie was echt super.. ben benieuwt na je nieuwe project als die weer zo word beloofd dat veel goeds 😄
Nou gewoon, als je ergens in het westen woont, dan heb je meestal meer kans op een bedrijf die je in dienst wil nemen. Ik denk dat als je dit werk maakt niet echt hoeft te twijfelen of je om je kunsten geen baan kunt krijgen. 😄
Dat vind ik een mooi compliment, op dit moment ben ik de eerste periode op school aan het afronden waarna weer een periode van wat meer rust komt. Ik ga proberen dan wat bedrijven te benaderen of in iedergeval m'n portfolio rond te sturen. En dan hebben we natuurlijk eind november die vormgevingsprijs. Ik ben benieuwd. In iedergeval bedankt!
We hebben helaas gisteren tijdens de uitreiking niet gewonnen. De jury vond ons werk erg professioneel en heel goed, maar ze moesten uiteindelijk voor een bepaalde richting kiezen, waar onze animatie buiten viel. Gezien het ingestuurde materiaal hadden we totaal geen concurrentie qua afgewerkte producten en al helemaal niet op het gebied van film of animatie, helaas gaf dus het MORAAL de doorslag. 🤓
Ik zag dit al aankomen...
Gelukkig hebben we nog 1 kans op een prijs, en dat is de publieksprijs. Die kunnen we winnen als er veel op ons gestemd wordt via de sms. Helaas staan we hier nu op de tweede plek. Je hoeft alleen maar vriendjes en vriendinnetjes op te trommelen om genoeg stemmen te werven. Omdat de concurrentie hier goed mee bezig is, ga ik dezelfde weg in slaan.
Dus bij deze roep ik iedereen die onze animatie leuk vond en ons wil steunen te SMS'en naar 1007 met de tekst 'NEXT MRS'. Dus 'NEXT MRS' naar 1007, je krijgt een berichtje terug als je het goed gedaan hebt.
Iedereen die stemt of wil stemmen, dank jullie allen!!!
👍
www.wizworkz.com is onze website www.kunstgebouw.nl kun je de stand bijhouden
Allen die gestemd hebben of nog willen stemmen, HEEL ERG BEDANKT!!! Ik kan jullie tevens mededelen dat er een nieuw project aan zit te komen. Er wordt op dit moment gewerkt aan het concept van een nieuwe korte 3d film. Misschien bioscoop waardig (als voorfilm ofzo, maar nu droom ik wel ver vooruit). Deze zal uiteraard debuteren op 3dhype.com. Maar wees geduldig, het gaat wel eventjes duren nog.
Nogmaals, heel erg bedankt voor het stemmen! Ga zo door!
Ps. we staan op dit moment voor, nogmaals bedankt!
Wie heeft er ervaring met fondsen? We willen een nieuw project op touw zetten, and believe me, it's gonna be fun (er ligt al een idee, en hij is leuk)! Met een goed opgezet plan en de Inflate Escape-dvd willen we aankloppen bij een fonds om ons te ondersteunen zodat we een half jaar aan een nieuwe short kunnen werken. Heeft iemand een tip voor ons? En waar rekening mee te houden? Is het uberhaupt mogelijk om het zo te regelen?
We willen de short uitbrengen voor in de bioscoop of op tv. Weet iemand waar we eventueel aan kunnen kloppen om dit te regelen?
We willen namelijk eerst onze doelen (lees: ambiteuze dromen) nastreven voordat we beginnen aan de tweede optie (werken onder een vaak ongeinspireerde baas bijvoorbeeld, wat ik al heb meegemaakt, ernstig!!!). In de (animatie) film business werkzaam worden, als eigen studio (maar dan echt verhalende producties, wat minder voorkomt in NL), is ons doel. We weten dat het ernstig moeilijk gaat worden.
We weten echter wel dat Inflate Escape toch een redelijk succes is en dat het die animatie nog onder ons kunnen ligt. We willen een doorstart maken als een 3d animatie bedrijf voor verhalende animaties (zeg: short films en natuurlijk meer naar mate het gaat lopen eventueel). Met een nieuwe short willen we dit idee definitief neerzetten of achter ons laten.
Wie kan me tips toesteken waar te beginnen, waar eventueel aan te kloppen, of tips in het algemeen? Ik vraag dit omdat er ervaren mensen op dit forum rondhangen, en ons jonge leeuwen best met raad kunnen voorzien.
Ik zou je willen adviseren op aan te kloppen bij het 'Nederlands Fonds voor de Film'. Dit fonds is bedoeld om de filmproductie in Nederland te stimuleren met de nadruk op kwaliteit en diversiteit. Er worden alleen fondsen toegekend aan producties die voor de bioscoop zijn bedoelt. Besteed eerst aandacht aan het maken van een goede presentatie van je idee. Er komen namelijk dagelijk veel aanvragen binnen. Ook helpt het als je samenwerkt met een reeds bekende producent. Ik neem aan dat jullie zelf de productie willen gaan doen. Zorg dan dat je hen kan overtuigen dat je de film kan maken binnen een bepaald budget. Het helpt dan zeker dat je al Inflate Escape kan laten zien. Als je alles goed heb voorbereid maak je een afspraak met het Nederlands Fonds voor de Film.
Wil je iets voor TV maken dan moet je aankloppen bij de Omroepen. Alle publieke omroepen hebben budget voor het maken van een animatie films. Helaas wordt dit budget haast nooit aan animatie films besteed. De VPRO is de enige omroep die werkelijk dit budget besteed. Het maken van afspraken met de omroepen is niet echt eenvoudig. Hier geld hetzelfde er zijn veel aanbieders. De omroepen willen dat je eerst wat materiaal opstuurt. Uit de afschrijvingsbriefjes blijkt dan vaak dat ze je materiaal niet eens bekeken hebben. Ik wil best een keer met je afspreken om zaken te bespreken hoe je het een en ander kan aanpakken.
Oh ja voor het filmfond moet je snel een aanvraag indienen want voor animatie sluit de inleverdatum op 12 december
12 december halen we niet meer, daarvoor staat alles teveel in de kinderschoenen. Het is zowieso het plan om volgend jaar iets op te zetten.
Ik denk dat Inflate Escape de kwaliteit laat zien van wat wij kunnen maken zonder budget, maar met alleen wat tijd. Met een budget en fulltime, kan en zal het veel beter worden. Het eventueel inhuren van specialisten voor bepaalde taken is zeker niet uitgesloten.
Ik ken wel een paar producten, ik ben alleen bang dat er teveel invloed komt van buiten af, terwijl ik toch vind dat je ons gewoon een aantal maanden moet laten gaan waar eventueel wel controle op zit, maar dat we uiteindelijk toch met een goed resultaat kunnen komen. Ik denk dat we moeten zoeken naar een product die ons 'begrijpt'. En een fonds dat ons begrijpt.
Als ik bij de tv terecht wil komen ken ik ook wel een paar mensen die ik eventueel zou kunnen benaderen. Toch zal het naar mijn idee beter zijn voor dit idee dat het zo rond de koude dagen van 2006 in de bioscopen te zien is. Ik zoek dus daarvoor iemand waarbij we dat zouden kunnen regelen.
Verder zouden we er wel 'iets' mee willen verdienen qua winst o.i.d want we willen wel blijven leven om meer animaties te kunnen maken.
Ik zou het leuk vinden een keer af te spreken om het een en ander door te nemen. Voorlopig moet ik nog aan een project voor school werken dus ik heb nog even geen tijd, maar ik denk dat we zeker eens rond de tafel moeten gaan zitten om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik ken wel een paar producten, ik ben alleen bang dat er teveel invloed komt van buiten af, terwijl ik toch vind dat je ons gewoon een aantal maanden moet laten gaan waar eventueel wel controle op zit, maar dat we uiteindelijk toch met een goed resultaat kunnen komen.
Dit is het eeuwige dillema, zonder financiering kan je de film niet maken en met te veel externe invloed kan een goed idee tot een commerciele flut productie worden gedegradeerd.
Voor het indienen van een aanvraag voor 12 december bij het filmfonds zou ik je toch willen adviseren om contact op te nemen met het filmfonds. Het is namelijk ook mogelijk om geld te krijgen voor de scenario-ontwikkeling etc. Met een eenvoudig telefoontje kom je al een hoop te weten. Ze kunnen je uitleggen wat de produre is die ze volgen en waarvoor je kan aankloppen bij het filmfonds. Het fonds is bedoelt voor het stimuleren van de nederlandse film en ik ben van mening dat mensen met jullie talent zeker een kans moeten krijgen. Mochten jullie 12 december niet kunnen halen dan is er uiteraard nog een volgende ronde, ook over het tijdstip kunnen ze bij het filmfonds advies geven. In mijn ervaring zijn het vriendelijke mensen die graag willen helpen. Uiteraard zijn er meer aanvragers dan dat er fondsen beschikbaar zijn dus zullen ze kiezen voor de film waarvan ze het meest verwachten.
We zijn op dit moment alle opties aan het doornemen: subsidie, eigen bedrijf, filmfestivals, samenwerkingsverbanden met school, producenten etc. |-)
Ik ga met een aantal mensen in gesprek binnenkort en ik hoop wijzer te worden over de gang van zaken.
Iedereen die natuurlijk interesse heeft om te fungeren als producent voor een korte animatie in de trend van inflate escape - natuurlijk wordt deze weer veel beter - die is natuurlijk van harte welkom om er over te discussieren.
😄
Maargoed, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen en de plannen. Ik hoop in 2006 een announcement te kunnen doen voor een nieuw project.
Deze fix zorgt ervoor dat 3gpp bestanden worden gespeeld. Het is nu een vrij standaard bestand als je geen 'windows'-based telefoon hebt i.i.g. Beetje raar dat het nog niet aanwezig was in de 6230.
Waar kan ik nieuwe firmware halen en hoe moet ik dat in mijn telefoon krijgen? Ik heb bij Nokia gezocht maar daar kan ik alleen de nieuwe PC software downloaden. De nieuwe Nokia PC Suite kan de film wel afspelen.
Wat ik gevonden heb is dat je bij een NSP, Nokia Service Point, je software kan laten updaten. Laat ik nou echt geen idee hebben waar en hoe en wat dat is...
Mijn ericsson telefoon sluit ik aan op mijn pc (met usb-kabel) en laat hem updaten. Echt niks aan.
Ik ga he zelf ook ff proberen. Quicktime speelt hem trouwens zonder problemos af. g3p 3gp p3g of wat dan ook, kan zowieso door mijn 6320 afgespeeld worden, had het ooit uitgetest met een complete film. 😄
Om nog even terug te komen op het werven van geld voor een nieuwe animatie. Voor een stimuleringsfonds moet je als het goed is aangesloten zijn bij een omroep, d.w.z de omroep moet je product financieel steunen. Het filmfonds wil geloof ik dat je aangesloten bent bij een producent die minstens 2 jaar bestaat. Aangezien we geen van deze twee opties weten te vinden...zitten we in een wat benarde situatie. Maar we zoeken door...je weet nooit wat er op je pad komt.
Ja om verder te komen moet je echt de juiste mensen kennen anders krijg je geen cent los. Ik kan ook wel begrijpen dat ze niet geld investeren in iedereen die een filmpje wil produceren. Het blokkeert echter wel de komst van nieuwkomers. Zelfs voor gevestigde namen is het rondkrijgen van de financiering het grootste probleem. Soldaat van Oranje 2 is hierdoor zelfs in een redelijk laat stadium gestrand. Misschien een troost maar je moet zeker niet opgeven. Bedenk inventieve oplossingen om je ideeen te realiseren. Probeer met een aantal mensen te brainstormen vaak blijkt er toch een oplossing te zijn je moet alleen iets verder kijken.
Jup, en de juiste mensen leer je niet vanzelf kennen.. Bij mij op school (filmacademie) wordt met nadruk gezegd dat je naar elk filmfestival moet - en dan vooral naar de "afterparties" en daar iedereen maar eens moet aanspreken.. Gewoon even babbelen, zus en zo,bla bla bla..
Als je dat bij elk filmfestival doet (over paar weken is Rotterdam weer aan de beurt) heb je iig een goede start qua kenissen.. Kenissen lijken immers soms belangrijker dan kennis in deze branche..:-p
Ik wil jullie sowieso allemaal bedanken voor jullie kritieken!
Er rest mij nog 1 vraag: ik zou graag nog feedback willen krijgen van Arjen (Hoekstra). Het is voor mij natuurlijk wel belangrijk om feedback te krijgen van een dergelijke animator (ik zit er al een tijdje op te wachten)!
Niet dat de rest van de feedback niet belangrijk is, maar ik ben ook wel benieuwd naar zijn opinie. Dus Arjen, als je even tijd heb...please. !-)
Uhm... bedoel je mij? Ik heet Hoekstra van achteren en Aljen van voren, wat veel mensen onthouden/interpreteren als Arjen. Maar er kan natuurlijk ook best nog een animator hier rondhangen die Arjen Hoekstra heet...
Ik denk dat je mn berichtje verkeerd opvat. Ik wilde alleen even zeker stellen of je mij bedoelde of niet. Ik heb nog in de ledenlijst gekeken of er niet iemand is die 'in het echt' Arjen Hoekstra heet of dat dit de nickname van iemand is (maar er staan geen echte namen bij). Daarnaast vroeg ik me af dat als je mij bedoeld waarom je me niet gewoon bij mijn nickname noemt wat meestal gebeurt op fora. (misschien hangt hier een vriend van je rond die Arjen heet en je die bedoelde?) Ik hoop dat dit het opheldert en er zit dus geen haat of boosheid ofzoiets achter.
Desalniettemin vind ik het leuk dat je mijn mening wilt hebben en die zal ik dan ook zeker nog geven. Komt er dus aan!
Ik ga van de zomer een nieuwe short maken om een eventueel eigen bedrijf te launchen. Hoewel ik al veel geleerd heb van deze animatie (hij is inmiddels al wel een jaar oud), wil ik toch nog commentaar op alles dat opvalt en verbeterpunten kunnen zijn.
Nu heb ik al de nodige feedback gehad en weet ik het grootste deel van de verbeterpunten, maar ik wil gewoon ook jou mening horen, aangezien jij als animator aan de slag bent. Dus roep maar.
Okee, ik heb m nog s bekeken en hieronder de punten van kritiek onderverdeeld in verhaal, editing en animatie. Ik wil eerst nog even zeggen dat de punten van kritiek voor mij niet jouw punten van kritiek hoeven te zijn. In dit soort werk (zoals animatie en film) is er geen ultiem antwoord op een probleem, het gaat meer om hoe jij de animatie wilt neerzetten (Pixar kiest bv. op alle fronten voor totaal andere oplossingen dan Square/Enix met Final Fantasy - niet alleen in animatie maar ook in verhaal en editing). Er zijn natuurlijk ook nog gewoon fouten die je kunt maken en ook nog eens het grijze gebied daartussen (wel of niet een fout? is het niet een stijlkeuze geweest en juist heel opzettelijk zo bedoelt?). Desalniettemin hier mn kritiek;
VERHAAL. ------------ - Alles in een film/animatie moet een goede reden hebben. Elk verhaaltje wat je bedenkt moet dan ook van alle kanten dichtgespijkerd zitten, elke actie moet logisch overkomen. In mijn opzicht ga je hier eigenlijk meteen al de fout in. Waarom wil de ballon eigenlijk los zijn? Wat is er nu echt zoveel anders als ie los is? Zijn leven verander niet echt in positieve zin, zwevend naar de wolken om daar leeg te lopen. Daarnaast weet hij (en wij ook) niet hoe het is om verkocht te worden aan een kind. Had er nu een gemeen kind gestaan wat al zn ballonnen leegprikt dan snap ik het al veel meer en zou ik ook als de wiedeweerga los zien te komen. - Waarom pakt ie niet gewoon de schaar ipv dat ie heel hard gaat trekken aan de verpakking/houder? Ik snap dat dit leuke situaties daarna oplevert maar dat is geen beweegreden. Hij kan er ook nog s best bij met zn hand zoals ik het begrijp. Dit zou je in de animatie kunnen oplossen door te laten zien dat ie er niet bij kan. - Ook de actie met de heliumbus die zn touwtje doet knappen is twijfelachtig en zou niet op deze manier knappen. Als de ballon zich vasthield aan een lantaarnpaal en de ring nog ergens aan vast zat is dat ook opgelost en is het logischer en door de kijker te anticiperen. Het is natuurlijk je eigen keuze maar het einde met het vliegtuig geeft mij juist een anti-climax en dit gegeven zie je van mijlenver aankomen. - Mocht je echt door willen zetten voor een FilmFonds (ga ik later verder over door) dan zal je verhaal meerdere lagen moeten hebben (HEEL BELANGRIJK). Het gaat nu alleen over een ballon die los wil komen en dat is t. FALLEN ART http://www.fallen-art.com/eng/index.html als voorbeeld gaat niet alleen over een legerman die soldaten naar beneden gooit maar ook over de moeilijkheid van het vervaardigen van een animatie (in het verhaal) en je zou het ook nog kunnen zien als een aanval op het leger en hoe gevaarlijk een rangensysteem zou kunnen zijn, maar dan zwaar overdreven. Het zet je in ieder geval wel een beetje aan het denken.
ANIMATIE. ------------ - Hoort niet echt bij animatie maar ik moet t even kwijt (is ook weer duidelijk een persoonlijk iets); van Comic Sans gaan mn haren overeind staan... check voor uitleg http://bancomicsans.com/home.html - Echt een gemis is het gebrek aan verschillende gezichtsuitdrukkingen. Hij kan boos kijken, verbaasd en blij en dat is t eigenlijk wel. Er zitten geen echte nuances in. Check bv de smilies op 3dhype als je een bericht post, daar zie je al een hele rij. Wat ie bijvoorbeeld nu exact doet met zn gezicht als ie t vuil van zich afhaalt bijna op t eind is me niet duidelijk. - De emoties die je maakt hoef je niet uitgebreid te laten zien. Bij elke gebeurtenis trekt de ballon weer een gezicht. Denk s na hoe dat eruit zou zien als ze dat in een film zouden doen? Het draaipunt van de ballon ligt nu in het midden. Dat zou een stuk natuurlijker lijken als dat op het punt is waar het touwtje aan m vast zit, dus aan het knoopje. - Hij lijkt in een aantal shots nogal stil te hangen. Is er geen wind? Dit zou de bewegingen natuurlijker maken maar ook interessanter om naar te kijken. - De slowmotion als de schaar valt haalt juist heel erg het tempo uit de scene alhoewel het er natuurlijk wel leuk uitziet. Doe dit soort trucjes ook niet te vaak. In deze 6 minuut animatie kom t ie al 2x langs. - Knipperen met je ogen doe je veel sneller, in 1 frame zelfs. 2 frames kan ook maar maakt het al een beetje traag. - Als het karretje naar beneden dendert kan ie wel erg snel bij de ring komen terwijl ie verder moeite moet doen om de kar bij te houden. - Vergeet niet de handen te animeren, Ik zie in veel shots exact dezelfde houding.
EDITING. ----------- - Bijna alles kan veel korter. Mijn ervaring is dat je het editen beter aan een ander kunt overlaten. Hij (of zij) hecht geen emotionele waarde aan bepaalde shots en bepaalt de lengte ervan op het vertellen van het verhaaltje en niet op de maar-ik-heb-daar-zo-lang-over-gedaan-om-het-goed-te-krijgen-waarde. Hier hebben ook regisseurs 'problemen' mee overigens. Ik weet me nog een interview te herinneren waarin Francis Ford Coppola, Martin Scorcese en Steven Spielberg vertellen over hoe moeilijk ze het soms hebben gehad om er shots uit te (laten) halen. - Je knipt steeds terug naar hetzelfde medium-close shot van de ballon; erg saai. - Wat veel mensen fout doen met 3D camerawerk is de camera animeren omdat dat nu eenmaal zo makkelijk gaat in 3D. Gelukkig valt het in jullie filmpje mee maar hou daar rekening mee. Stel je bij shotkeuzes de camera voor als een enorm log apparaat dat moeilijk van plaats is te veranderen, dat helpt wel om meer filmisch beeld te maken (maar het blijft 3D waardoor er natuurlijk veel meer mogelijk is op cameragebied). - Als de ballon zich op het eind probeert los te wrikken zou je het geluid van de aankomende rollende bus helium al kunnen laten horen. Wordt het wat spannender van. Probeer sowieso dingen meer in elkaar over te laten lopen, het is nu echt van actie-stop naar actie-stop naar actie-stop alsof het allemaal losse stukjes zijn.(Maar dit is met editing ook al goed op te lossen).
Dat waren mn punten van kritiek wel. Schrik niet van de hoeveelheid, je vroeg me tenslotte om mijn kritiek. Er zitten ook genoeg leuke dingen in (wiegelen van zn knoopje aan het eind is heel goed) maar volgens mij heb je dat al genoeg gehoord. Ik wil nog wat tiepen over het FilmFonds en over het beginnen van een eigen bedrijf maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. Dus dat komt nog.
Ik heb zeker wat aan je kritiekpunten, het is ook heel fijn om eens goed naar je punten te kijken en hiervan te leren evt. toe te passen op een nieuwe animatie.
Alhoewel ik wel even schrik van de hoeveelheid kritiek, dat mij ook een wat negatief gevoel geeft, kan ik vrijwel overal inkomen. De hoeveelheid kritiek zal vast niet bedoeld zijn om me te demotiveren, dus ik ga lekker door met het ontwikkelen van een nieuwe animatie. Dit zijn prachtige punten om in de nieuwe animatie te verwerken.
Ik heb trouwens Fallen Art al een tijdje terug gezien, maar ik vond hem ondanks het wat lugubere gegeven niet zo heel erg leuk. Vooral erg sloom en de diepere lagen zag ik niet. Maar dat is een persoonlijke perceptie.
Ik deel niet alle kritiek van Sie, maar er zit een hoop zinnigs bij. Wat mij destijds niet opviel bij het zien van de clip was de logica probleempjes. Waarom wil de ballon vrij zijn (of zeg ik het nu zelf al, 'Vrij zijn'). En waarom pakt hij niet gewoon de schaar?
Ik denk dat je bij elke animatie dergelijke zaken kunt vinden. Het is denk ik aan de animatie om dergelijke twijfel weg te nemen. Als het in de emotie van het character duidelijk wordt dat hij weg wil, gaan wij ons niet zo afvragen waarom hij niet wil blijven.
In Shrek brengen ridders de 'sneeuwwitjespiegel' binnen die de koning graag wil hebben. Vervolgens vertelt de spiegel dat als hij koning wil worden hij een prinses moet trouwen en gaat het hele verhaal vervolgens daarover. Ik vraag me nog steeds af waarom de koning 'finally, what are you waiting for, bring it in!' riep toen de ridders enthusiast 'Lord we've found it!' riepen.
Wat moet hij eigelijk met die spiegel? Waarom moesten alle sprookjeswezens weg en waarom wilde hij dan wel een sprookjesspiegel?
Veel tijd om daarover na te denken krijg je gelukkig niet en even later vindt je het als kijker heel normaal dat je met Shrek op pad gaat op zoek naar een prinses.
Ik ben het ook niet eens dat een verhaal helemaal dichtgespijkerd moet zijn. Waar ik het wel mee eens ben is dat de logicaprobleempjes in Inflate Escape door mij destijds gewoon niet subtiel zijn opgevangen. Met andere woorden: het valt misschien TEVEEL op. Dat hij gewoon weg wil zoals zijn 'vriendjes' in het begin vind ik nog niet zo onlogisch, en de ballon weet gewoon niet wat hem boven in de lucht te wachten staat, oftewel hij wil narrowminded vrij zijn, klaar. Maar ik kan me voorstellen dat je een duidelijkere aanleiding wil, waar ik dan ook volledig achter sta. Het was idd de bedoeling dat de ballon de schaar niet kon bereiken met de hand, en ook dat heb ik niet subtiel aangepakt. Les voor de volgende keer.
Ik denk persoonlijk wel waar de meeste fouten vandaan komen, vooral vanuit de voorbereiding. Komt hopelijk goed in de volgende animatie.
Nee, het is zeker niet bedoelt om je een negatief gevoel te geven maar wel om je bewust te maken van waar je allemaal aan zou moeten/kunnen denken bij het maken van een volgende animatie. Niet elk punt wat ik aanhaal is 'fout' in je animatie maar daar zie ik een betere of andere oplossing voor. Maar zoals ik probeerde duidelijk te maken in mn inleiding kan iets bij de 1 wel door de beugel en bij de ander niet.
En Corny: over je Shrek-'probleem' 😄 Die spiegel komt uit het paleis van de stiefmoeder en zal toch ook 'gevonden' moeten worden (ook zij zit als sprookjesfiguur in het moeras bij Shrek). Die spiegel heeft hij nodig om hem de mooiste persoon/prinses van het land te laten zien. De reden waarom hij alle sprookjesfiguren kwijt wil is volgens mij omdat ie een zo net mogelijk koninkrijk wil hebben.
Desalniettemin zitten in veel films 'foutjes' qua verhaallijn en beweegredenen, vooral in actiefilms (maar daar gaat t dan ook niet om het verhaal). Of het kan of niet is te vergelijken met de vraag; waar ligt het punt in een science-fiction film dat je zegt; 'Maar dat kan niet!' (terwijl ze rond vliegen in enorme ruimteschepen met eigen zwaartekracht aan boord, explosies hoort in de ruimte en een kapot geknald ruimteschip rokend 'naar beneden' zakt).
Die spiegel heeft hij nodig om hem de mooiste persoon/prinses van het land te laten zien.
Hm, toch niet echt. De spiegel suggereert zelf een prinses om koning te kunnen worden, nadat de spiegel eerst dat probleem van 'niet echt een koning' zijn heeft opgeworpen. Waar de spiegel in eerste instantie voor bedoeld was wordt nooit duidelijk.
De reden waarom hij alle sprookjesfiguren kwijt wil is volgens mij omdat ie een zo net mogelijk koninkrijk wil hebben.
Yep, dat komt een beetje naar voren. Farquad als een soort van sprookjes Hitler. Maar dan is het toch een beetje met die spiegel alsof Hitler graag een belangrijk joods relikwie zou wil hebben.
Wat moet die man nou met die spiegel!!!?! Nou ik merk het al, dat wordt weer een nachtje er niet van kunnen slapen. grrrr
Lange tijd hier niet meer geweest. Druk met school, toch maar besloten om in iedergeval dit jaar af te maken en mijn P te halen. Waarschijnlijk zal ik het tweede jaar ook uitzitten. Daarna zal ik stage gaan lopen of deeltijd willen studeren. Voorlopig nog geen baan gevonden op 3d gebied. Misschien de gamessectie eens proberen.
Ik wilde wel even melden dat we bezig zijn met een nieuwe animatie (om de cv wat aantrekkelijker te maken), waarvan het script zo goed als klaar is, er gewerkt wordt aan het storyboard en er gang is gezet aan het maken van de modellen en omgeving.
Als het goed is, is de animatie eind 2006 klaar. Het kan wat langer duren, aangezien dit in hobbystijl gemaakt moet worden omdat we nog op school zitten.
Ik hoop de animatie, of in iedergeval materiaal later dit jaar te laten debuteren op 3dhype.com! Hou www.wizworkz.com in de gaten voor updates, renders e.d!
Inflate Escape gaat (mocht alles goed gaan met bestanden e.d) draaien op de Panorama WebNL 2006 sectie van het Holland Animation Festival (HAFF). Dat houd in dat het filmpje te zien is (binnenkort) op de website van HAFF (www.haff.nl).
Op 29 oktober wordt er door het Lantaren-Venster het Groot Rotterdams Kinderfilm Feest gehouden. Ook hier zal Inflate Escape gaan draaien.
Just keeping you posted...voor degene die interesse hebben.