Beste Sie,
Na het lezen van je vraag, en de verschillende reacties hier geef ik je graag wat tips. Ik werk voor een bedrijf dat werkstations levert voor creatieve professionals, en test zelf regelmatig verschillende hardware (zowel professionele als consumenten producten). Op die manier adviseren wij onze klanten bij het kiezen van het juiste werkstation op basis van de applicaties die ze gebruiken. De volgende informatie is wellicht handig bij het aanschaffen van een nieuw systeem:
1) De applicaties die je gebruikt bepalen sterk welke hardware wel en niet bijdraagt aan betere prestaties. Zo kan je 3D modelleren in zowel Maya als 3D Studio Max maar beide pakketten hebben een andere voorkeur qua hardware. Als je kan aangeven welke applicatie je voor 3D gebruikt kan ik je wellicht meer informatie geven.
2) Je geeft aan een aanhanger van AMD te zijn, en dat is op dit moment geheel terecht. In alle grafische software presteren deze processoren beter dan de tegenhangers van Intel. Ik zou dus zeker kiezen voor een werkstation op basis van AMD.
3) Er zijn twee verschillende 3D standaarden: OpenGL en DirectX. Kort door de bocht wordt OpenGL gebruikt voor professionele applicaties en DirectX voor games (en shadermodel 3.0 is weer een onderdeel van DirectX). Voor de taken die jij noemt zijn de OpenGL mogelijkheden van een kaart belangrijker dan de DirectX mogelijkheden/prestaties.
4) Het nemen van een professionele grafische kaart biedt wel degelijk voordelen. Zowel qua ondersteuning en certificering als prestaties zijn deze beter geschikt. Dit blijkt niet alleen uit onze interne testen, maar ook bij reviews op het internet. Zie bijvoorbeeld
http://www.behardware.com/articles/560-1/test-7-pci-express-3d-pro-graphic-cards.html . Dit hoeft ook niet per se een duurdere kaart te betekenen (wat veel mensen wel denken). Als je een game kaart en een OpenGL kaart van € 250,- vergelijkt, scoort de OpenGL kaart beter in professionele applicaties (en vice versa, de game kaart scoort beter in games, maar ik begreep dat je die niet gaat spelen). Als je het interessant vindt stuur ik je graag wat testgegevens van ons op.
5) Twee processorkernen in een machine leveren een mooie snelheidswinst op bij renderen (ca. 80-90% winst, net geen verdubbeling), en dit kan tegenwoordig al makkelijk bereikt worden door een Dual-core processor te nemen. Twee keer dual-core voor vier processorkernen zoals in de HP xw9300 serie is erg mooi, maar relatief duur en levert minder winst op dan de stap van 1 naar 2 kernen.
Het is een berg informatie, hopelijk verschaft het wat duidelijkheid bij het maken van de juiste keuze. Als je interesse gewekt is dan kan je op onze site (
http://www.maqina.nl ) een werkstation configureren op basis van bovenstaande tips om te kijken welke configuratie het best bij je past. Als ik je nog verder kan helpen hoor ik het graag,
Olaf
o.van.tol@maqina.nl