3ddyKun je dat niet beter later compositen in After Effects ofzo?
Makrotja zoals ik al zei.. ik heb niet de resources om externe composite soft aan te schaffen.. en daar komt nog bij dat ik die software dan ook nog eens zou moeten leren h-) Opzich is dat nie zo erg maar ik heb er de tijd niet voor met dit projectje. 😹 Maar zou het met AE dan wel kunnen om het uiterlijk van het object te matche aan de video beelden?
SieWat jij wil is niet te doen in Lightwave tot zover ik weet. Die image filters zullen altijd over het hele beeld gaan dus ook over je video. Daar hebben ze compositing voor uitgevonden :-p
Met aftereffects en de daarinzittende noise filter is dat vrij makkelijk te doen.
Makrook dankje.. dan heb ik nog 1 vraagje.. hoe zou ik tewerk moeten gaan als ik dit in bv AE zou doen? (srry maar ik ben een echte compositing leek h-) ) Misschien een link naar bruikbare tutorials?
PgabrielIk heb er absoluut geen ervaring mee, maar kun je blender niet aanspreken,
als ik me de presentatie van elephants dream goed herinner zat daar gewoon wat kleine post productie tools in...?
edit: waarom gebruik je geen trial.
Uit me hoofd zit er in de free dv versie van avid ook wel een klein filter.
succes
Makrodankje.. Ik zal eens kijken naar Avid.. ziet er wel goed uit 👍
Na wat bizar veel tutorials kijken enzo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het wel met een green screen kan renderen en dit daarna in het filmpje kan zetten.. Een goede vriend van mij heeft gisteravond mij een half uurtje laten spelen met zijn premiere pro. En heb ik wat tests gedaan met stills. Dit werkte eigelijk verekte goed 😄
Bedankt voor jullie tijd allemaal 👍
PgabrielMet een green screen renderen..?
Ik neem aan dat je gewoon kiest voor een 32 bits bestandsformaat (tga/png bv sequence)) met een alpha kanaal?
Makroja green screen.. met 32 bits heb ik nog niet geprobeerd.. ik gebruik nu nm een green screen om ook schaduw op te vangen.. Ik heb een alpha layer ook geprobeerd maar dan captured die de schaduw niet aangezien je niets in de achtergrond kan hebben anders heb ik een compleet witte alpha layer.. Er zal wel een manier zijn om dat wel te krijgen neem ik aan. Maar met green screen werkt het eigelijk precies zoals ik het wil hebben. Plus dat ik de logo layer op die manier goed kan editten.. dus dan is alpha masking een beetje overbodig denk ik. h-)
PgabrielNou met alpha maak je een green totaal overbodig.
Een alpha is nl al een selectie, met green maak je een selectie op basis van kleurwaardes.
Ik ken lightwave niet, maar mij lijkt dat sinds versie 1 je verschillende elemten, zoals schaduw, z-depth etc makkelijk los moet kunnen uitrenderen.
Succes
Makroja ik weet wat een alpha is h-)
Er is in Lw een psd export die dat kan.. maar die heeft wat mankementen. hij kan geen sequences renderen en heeft de neiging te exporteren voor dat de aa toegepast is. Maar idd er moet een manier zijn waarop dat wel zou kunnen. Voor dit projectje hou ik et eerst maar bij die greenscreen.. Zal daarnaast wel eens ff in de boeke duiken om een andere oplossing te vinden..
Nogmaals dank 😊
SieJe kunt renderen in bv een tga(32) of pct(32) imagesequence. Die doen t sowieso voor de alpha.
Ik zou
1.een aparte imagesequence uitrenderen van t draaiende logo zonder achtergrond (die plak je er wel in aftereffects achter) maar met alpha.
2. een aparte imagesequence van de schaduw. Weet niet hoe je die nu hebt maar ik zou een zwarte plane als muur gebruiken en de alpha van deze surface in de surface editor (2e tabblad moet je zijn maar ik weet zo niet hoe die heet) op shadow density zetten. Die apart met alpha uitrenderen met t object van t logo op 'unseen by camera' (object properties) zodat ie wel schaduw maakt maar zelf niet meerendered. Die plak je in aftereffects tussen video en logo, beetje kloten met de layermodes en presto!
Succes ermee in ieder geval.
MakroDankje Sie,
ik zal het zo eens proberen.. Maar is het resultaat denk je dan zoveel anders dan bij een greenscreen? Want met een greenscreen bespaar ik mezelf nogal wat rendertijd denk ik. Dan kan ik het met 1 pass doen.. en bij jou suggestie moet ik 2 keer renderen.
Maar ik ga het wel proberen want het klinkt wel goed.
Nogmaals bedankt
SieEen greenscreen uitkeyen is ook niet altijd even makkelijk; met alpha's is t perfect.
Makroaah ok.. voor deze hou ik em wel op green h-). De tests pakte goed uit. Ik zal snel ff een frame poste.
MrgoodbyteGroen/blauw/paarse achtergrond is compleet onnodig wanneer je het over 3D gerendered objecten gaat. Natuurlijk gebruik je het wel op de set met acteurs om vervolgens de achtergrond te kunnen veranderen.
Vroeger werd voornamelijk paars gebruikt in games (Duke Nukem 3D, etc. ) en GIFs om een transparantie aan te geven omdat de bestandsformaten toen in gebruik niet een 4e kanaal hadden. Deze truuk werkte alleen als aan en uit, dwz. transparant of niet. Wanneer je inzoomt op je renders zul je zien dat de pixels aan de randen van het object half-transparant zijn. Dan gaat het mis.
Je kan dit dus door een key te trekken wel repareren, door die halve transparante pixels te gokken, maar het verre van de juiste manier met een alpha channel waar het namelijk altijd correct is. En het leukste van een alpha channel is: het is gratis, met andere woorden het kost geen extra tijd om dit te berekenen.
Voor de beste resultaten, zul je toch 2 maal moeten renderen, 1 voor het object en 1 voor de schaduw, ongeacht of je de (incorrecte) greenscreen methode of de (correcte) alpha gebruikt.
-Ronald