Makro
Werk in wording / 18 jaar geleden
Composite Hiphopholland logo Hoi hoi,

Ik heb even een vraag aan de lightwavers.
Ik ben bezig met een promo clipje voor Hiphopholland.nl. Het gaat hier om een liveaction video clip waarin het logo ronddraait op een bepaalde plek. Ik heb de camera gematchmoved met de hand en het logo geplaatst etc.. alles werkt lekker en de look is goed. Maar nu kwam ik 1 probleem tegen. De live action is gefilmed met een sony handycam op pal1 resolutie.. Nu wil ik dus dat het logo meer opgaat in de video beelden.. m.b.t. noize en video artifacts (aangezien het een een soort homevideo look heeft). Mijn vraag is dus.. Hoe doe ik dit?.. en het liefst in Lightwave. Ik heb nm geen geld om dure software aan te schaffen.

Ik heb wat zitten rommelen met image filters en pixel filters enzo.. maar deze hebben ook effect op de video beelden zelf.. en dat is natuurlijk overkill.

Ik hoop dat mijn probleem/vraag een beetje duidelijk is.

En hier is wat ik nu heb:

 Like
Volg
 Reageer
Nog 10 reacties weergeven
Sie
Je kunt renderen in bv een tga(32) of pct(32) imagesequence. Die doen t sowieso voor de alpha.
Ik zou
1.een aparte imagesequence uitrenderen van t draaiende logo zonder achtergrond (die plak je er wel in aftereffects achter) maar met alpha.
2. een aparte imagesequence van de schaduw. Weet niet hoe je die nu hebt maar ik zou een zwarte plane als muur gebruiken en de alpha van deze surface in de surface editor (2e tabblad moet je zijn maar ik weet zo niet hoe die heet) op shadow density zetten. Die apart met alpha uitrenderen met t object van t logo op 'unseen by camera' (object properties) zodat ie wel schaduw maakt maar zelf niet meerendered. Die plak je in aftereffects tussen video en logo, beetje kloten met de layermodes en presto!
Succes ermee in ieder geval.
 18 jaar geleden
Makro
Dankje Sie,

ik zal het zo eens proberen.. Maar is het resultaat denk je dan zoveel anders dan bij een greenscreen? Want met een greenscreen bespaar ik mezelf nogal wat rendertijd denk ik. Dan kan ik het met 1 pass doen.. en bij jou suggestie moet ik 2 keer renderen.

Maar ik ga het wel proberen want het klinkt wel goed.

Nogmaals bedankt
 18 jaar geleden
Sie
Een greenscreen uitkeyen is ook niet altijd even makkelijk; met alpha's is t perfect.

 18 jaar geleden
Makro
aah ok.. voor deze hou ik em wel op green h-). De tests pakte goed uit. Ik zal snel ff een frame poste.
 18 jaar geleden
Mrgoodbyte
Groen/blauw/paarse achtergrond is compleet onnodig wanneer je het over 3D gerendered objecten gaat. Natuurlijk gebruik je het wel op de set met acteurs om vervolgens de achtergrond te kunnen veranderen.

Vroeger werd voornamelijk paars gebruikt in games (Duke Nukem 3D, etc. ) en GIFs om een transparantie aan te geven omdat de bestandsformaten toen in gebruik niet een 4e kanaal hadden. Deze truuk werkte alleen als aan en uit, dwz. transparant of niet. Wanneer je inzoomt op je renders zul je zien dat de pixels aan de randen van het object half-transparant zijn. Dan gaat het mis.

Je kan dit dus door een key te trekken wel repareren, door die halve transparante pixels te gokken, maar het verre van de juiste manier met een alpha channel waar het namelijk altijd correct is. En het leukste van een alpha channel is: het is gratis, met andere woorden het kost geen extra tijd om dit te berekenen.

Voor de beste resultaten, zul je toch 2 maal moeten renderen, 1 voor het object en 1 voor de schaduw, ongeacht of je de (incorrecte) greenscreen methode of de (correcte) alpha gebruikt.

-Ronald
 18 jaar geleden