Baroba
Autodesk Maya / 18 jaar geleden
meerdere uv-maps een textuur geven? Dag allemaal

Ik heb een object gemodelleert en geuvmapt.
Nu heb ik dus 3 verschillende uvmaps die gedeeltelijk op elkaar liggen.
En het lukt niet om die allemaal een aparte texture te geven.
Het probleem is voornamelijk , hoe weet maya welke textuur op welke uvmap moet zetten?
De hypershade is niet erg behulpzaam ( node-based texturing is nieuw voor me).
Ik kan een blinn shader toevoegen, ik kan textures importeren, de nodes verbinden, maar ik heb geen idee hoe ik de juiste uvmap kan kiezen.

Heeft iemand een voorbeeld van meerdere uvmaps op één model?
Of kan iemand hulp bieden?

mvg

BAROBA
 Like
Volg
 Reageer
Ivo-D
Ik denk dat ik je probleem snap,

maar het is mogelijk om meerdere uv'mappings op een zelfde stuk mesh te doen, maar dat is niet echt gebruikelijk en wordt ook haast nooit gebruikt. ((verschillende uv sets/ channels enz))
Dus dat zal ik niet uitleggen, want je wil waarscheinlijk toch het andere...

stel je hebt een karakter, je wil meerdere uv;s op dat objects,

1- cyl mapping arm links
2- cyl mapping arm rechts
3 - cyl mapping torso

je selecteerd op dit te doen gewoon de polys van de arm of torso, en gooid daar een cyl uv map op
na dit gedaan te hebben ga je naar de uv editor en orden je, deze uv's hier zit alles op 1 plek nu als het goed is, je selecteerd dan de torso polys bv in je uv editor en je versleept de uv's van je torso, en ook van je armen, en zet zo alles mooi los weg.

in max heb je zoiets als material id's , in maya kan je ook gewoon stukken mesh selecten en een material aan toe kennen, ik zou hier mee beginnen, elk gedeelte wat je apart een andere uv wil geven, geef je een andere kleur. en daarbij ook zijn eigen material al.

Zo heb je als je alles uv;s heb gegeven gelijk material voor ierder deel.
 18 jaar geleden
Janv
Je zou ook met een ramp of een layered shader/texture de textures in elkaar over kunnen laten lopen en maar 1 uv map gebruiken soms scheelt dat een boel gedoe
 18 jaar geleden
Mrgoodbyte
Zoals ivo-D en janv het beschrijven is wel het makkelijkste. In jouw geval zul je de uvChooser node moeten gebruiken, deze plug je in de placeTexture2d voor de texture.

-Ronald
 18 jaar geleden
Mastone
als je de faces selecteert van het object, die je apart wil texturen dan zou ik hier ook een quick selectset van maken dan kan je het weer makkelijk selecteren .
deze vindt je onder create==>sets==>quick select set.
suc6
 18 jaar geleden