3ddyHeb je een voorbeeld van wat je precies bedoelt?
WickedBedoel je niet gewoon een scene die gewoon belicht is naar de smaak van de art-director/verkoper? Ipv of het op een natuurlijke manier belicht is of niet?
En idd, voorbeeldje? Kunnen we gerichter schieten :P
WickedIk zou op plekken waar je veel licht nodig hebt extra lampen toevoegen. Dit vergt wel enige kennis van belichten. Ben er zelf ook geen held in, maar heb een tijdje met Vray gewerkt en kreeg al snel mooie resultaten.
Misschien dat iemand anders nuttige(re) info voor je heeft.
GroundZeroIk weet dat je een VRay light kan toevoegen (plane) maar dan zit je nog steeds met de decay om zo maar te zeggen, en bij veel bedrijven zie je dat alles "het zelfde" belicht is alsof er één grote lamp van bovenaf komt, en misschien 1 of 2 van een andere kant slechts voor de schaduwen.
Ik zal het eens proberen met VRay lights, kijken hoe ver we komen 😊
Houd wel in dat ik per camera de lichten zal moeten verplaatsen helaas want wat bij de een er goed uit ziet zal er bij de ander misschien niet goed uit zien.
EdwinmIk zet in dit soort gevallen een puntlichtbron precies op de invoeg coordinaten van de betreffende camera. Deze lichtbron zorgt voor de algemene belichting. Omdat hij precies op dit punt staat ervaar je geen schaduw van deze lichtbron. Je kan er ook voor kiezen om voor deze lichtbron de schaduw uit te zetten (geeft weer een ander effect). Let op niet te hoge waarde geven aan deze belichting anders wordt het onnatuurlijk. Zelfde geld voor de optie hieronder. Niet vergeten om speculair uit te zetten anders zie je deze lamp spiegelen in het glas en ander reflecterende materialen.
Je kan ook de dichtheid (dens. ) van de schaduw lager dan 1 zetten bij de shadow parameter. Hierdoor wordt een deel van het licht toch doorgelaten. Begin bijvoorbeeld errst met een waarde van 0.9 of 0.8 om het effect te zien.
PgabrielYo.
Ik moet zeggen. Ik gebruik steeds minder een VraySun. (en als ik hem gebruik met hele lage waarde)
Maar mijn setting normaal gesproken is een VrayDome met een hdri.
Waarde varierend van 0,1 tot 0,5.
Zal vanavond ff je scene checken.
PgabrielEdit: Scene is een beetje een puinhoop.
Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld voorstander van het animeren van een camera en haar settings.
Anyho. Je materials en de kleuren helpen niet echt om er snel doorheen te komen.
Ik zou ff terug naar basic gaan. De vorm namaken van een box incl gaten voor het raam. grijs materiaal override erop. en dan aan de slag met je lampen en de camera.
WickedProbeer dit 's:
- Vray sun intensiteit standaard laten
- Vray Lights op "Invisible"
GroundZeroKijk, dat scheelt inderdaad al heel veel haha, zo is het inderdaad erg mooi! echter zie ik nu weinig tot geen licht meer van de andere lampen af komen kan dat kloppen? de gehele scene is nu donkerder, dus nu moet ik dat oplossen, en dat kan ik doen door de GI multiplier wat op te hogen?
In elk geval dank voor je reactie!!!
EDIT: Ik dacht dat het scheelde maar wanneer hij echt gaat renderen dan is de schaduw weer weg. Tijdens het calculeren van het licht leek er wel schaduw te zitten. Zal zo een foto plaatsen.
WickedOja, GI uitzetten!! Vergeten te melden hiervoor.
EDIT: Het volgende geldt alleen voor Mental Ray.
Indien scene te licht/donker is je exposure value aanpassen bij je Vray skymap. Sneltoets is (default) "8".
Voor Vray pas je de exposure settings aan in de Vray camera.
WickedHad het een beetje bij het verkeerde eind. Exposure control pas je aan in je Vray camera. Niet in je skymap.
Verdere instellingen zoals andere/betere schaduw e.d. is erg scene afhankelijk. Is moeilijk te zeggen vanaf hier. Evt kun je je scene opnieuw delen.
Mijn tip is in ieder geval om (meer) tutorials mbt dit onderwerp te zoeken en te bestuderen.